Rozmowa o dialogu katolicko-muzułmańskim.
Ks. Piotr Sękowski podczas spotkania online.
Andrzej Kerner /Foto Gość
Zokazji obchodzonego po raz 24. w Kościele w Polsce Dnia Islamu (26 stycznia, dzień po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan) działający przy Wydziale Teologicznym UO Instytut Badań nad Teologią i Duchowością Dalekiego Wschodu zorganizował spotkanie online nt. dialogu katolicko-muzułmańskiego. Dyrektor Instytutu ks. Dariusz Klejnowski-Różycki, prof. UO rozmawiał z ks. dr. Piotrem Sękowskim, księdzem diecezji gliwickiej, studiującym obecnie w Papieskim Instytucie Studiów Arabistycznych i Islamistycznych (PISAI).
Ksiądz Sękowski – prezentujący się na ekranie w tradycyjnej egipskiej galabiji – mówił o najważniejszych dokumentach Kościoła katolickiego na temat islamu. – Punktem zwrotnym w nauce Kościoła była deklaracja Soboru Watykańskiego II „Nostra aetate” o stosunku do religii niechrześcijańskich – podkreślał. Potem nastąpiły encykliki „Ecclesiam suam” Pawła VI i „Redemptoris missio” Jana Pawła II oraz dokumenty watykańskich dykasterii za pontyfikatu Jana Pawła II pt. „Dialog i misja” oraz „Dialog i przepowiadanie”. „Pełnia prawdy otrzymanej w Jezusie Chrystusie nie daje [poszczególnym] chrześcijanom gwarancji, że przyswoili sobie w pełni tę prawdę. Prawda nie jest rzeczą, którą posiadamy, ale jest Osobą, przez którą powinniśmy dać się posiąść. Jest to zadanie, które trwa bez końca” – czytamy w tym ostatnim.
Mówca z PISAI omówił też dokumenty muzułmańskie mówiące o potrzebie dialogu i braterstwa między chrześcijanami i muzułmanami. Za najważniejszy uznał wspólny „Dokument o ludzkim braterstwie dla pokoju światowego i współistnienia” z Abu Zabi. – To jest przełomowy dokument, dlatego że został podpisany wspólnie i uroczyście przez papieża Franciszka oraz tak ważną postać w świecie islamskim, Wielkiego Imama Ahmada al-Tayyeba z kairskiego Uniwersytetu Al-Azhar – mówił ks. Sękowski.
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.